پایگاه تخصصی حقوق بین الملل

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 در شهر وین اتریش، روز دوشنبه در قالب متن پیش نویش آماده شده توسط آمریکا به شورای امنیت ارائه و به اتفاق آراء مورد تصویب قرار گرفت.

تائید توافق بر اساس قطعنامه‌ای صورت گرفته است که در آن جزئیات مهمی در مورد مسئله ساز و کار بازگشت تحریم‌ها (موسوم به مکانیزم ماشه)، تحریم‌های تسلیحاتی و همچنین روند حل اختلاف تشریح شده است.

در ذیل متن کامل پیش‌نویس این قطعنامه که دیروز بین اعضا توزیع شد، آمده است:

لینک مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۴ ، ۰۳:۵۱
پایگاه تخصصی حقوق بین الملل
با توجه به درخواست یکی از دوستان محترم در ارتباط با حقوق نرم و منابع انگلیسی آن مطلب زیر که حاوی توضیحاتی در مورد حقوق نرم و منابع مرتبط با آن می باشد به همراه ترجمه پاراگراف اول قرار داده می شود.

 Introduction
The term "soft law" refers to quasi-legal instruments which do not have any legally binding force, or whose binding force is somewhat "weaker" than the binding force of traditional law, often contrasted with soft law by being referred to as "hard law". Traditionally, the term "soft law" is associated with international law, although more recently it has been 
transferred to other branches of domestic law as well

اصطلاح حقوق نرم به موضوعات شبه قانونی اشاره دارد کخ هیچ قدرت الزام آوری نداشته و به دیگر معنا قدرت الزام آوری آن در مقام مقایسه با حقوق کلاسیک بسیار اندک است. در اغلب موارد و در تضاد با حقوق نرم به حقوق سخت اشاره می شود. به طور سنتی اصطلاح حقوق نرم  ارتباط عمیقی با حقوق بین الملل داشته است. هرچند اخیرا حقوق نرم  بازگردانی از دیگر شاخه های حقوق داخلی می باشد و در توسعه آن از حقوق داخلی استفاده شده است.
 
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۴ ، ۰۱:۱۹
پایگاه تخصصی حقوق بین الملل


متن کامل توافق ایران و 1+5 و ضمائم پنجگانه


برنامه جامع اقدام مشترک موجب لغو جامع کلیه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین تحریم های چندجانبه و ملی مرتبط با برنامه هسته ای ایران و نیز شامل گام هایی برای ایجاد دسترسی در حوزه های تجارت، فناوری، مالی و انرژی خواهد شد.

عصر ایران - وزارت امور خارجه کشورمان ، متن فارسی توافق ایران و 1+5 و ضمائم پنچگانه آن را منتشر کرد. 

متن کامل منتشره و 5 ضمیمه آن به شرح زیر است:



۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۴ ، ۱۶:۱۸
پایگاه تخصصی حقوق بین الملل

نویسنده:  دکترسید عباس پورهاشمی

چکیده

تصویب کنوانسیون 1997 راجع به حقوق استفاده های غیر کشتیرانی از آبراههای بین المللی گامی مهم و اساسی در توسعه حقوق بین الملل محیط زیست معاصر به شمار می آید. توسعه ای که بیش از هر چیز مرهون اصول و قواعد نوین حقوقی است . در این کنوانسیون بسیاری از اصول حقوقی مطرح درحقوق بین الملل محیط زیست ، از قبیل اصل « بهره برداری و استفاده منطقی و منصفانه از منابع»، اصل « ممنوع بودن وارد آوردن خسارت بر قلمرو سرزمینی دولت دیگر» و اصل « همکاری بین المللی » تدوین وارائه گردیده است . با مطالعه این قواعد و اصول حقوقی می توان سیر توسعه حقوق بین الملل معاصر را ملاحظه کرد ؛ گرچه بدیهی است حقوق بین الملل محیط زیست برای رسیدن به جایگاه شایسته خود راهی طولانی پیش روی دارد. 

لینک مطلب

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ تیر ۹۴ ، ۰۲:۱۹
پایگاه تخصصی حقوق بین الملل